Utstilling:
Ane Mette Hol
Mot utsiden / innsiden
29.11-11.01.2026
Utstillingen er støttet av Regionale prosjektmidler og Billedkunstnernes Vederlagsfond. Kunstneren ønsker å takke Anton Benois og Kunstnerassistentordningen / Kulturrådet.
Mot utsiden
Ane Mette Hol (Bodø, 1979) er en kunstner som arbeider med tegning som et konseptuelt prosjekt. Verkene hennes ser ofte ut som hverdagslige objekter, eller som materialer knyttet til utstillingsproduksjon eller transport av kunst. I realiteten er de nitid utførte tegninger.
Hol har for eksempel laget ruller av tape der man kun kan se 20 centimeter av de 25 meterne hun har tegnet. Hun har også laget verk som ser ut som flak av gråpapir, remser av sperrebånd, pappesker eller fotokopier av kunstfaglig litteratur. Hun spiller på hvordan kunst historisk gjerne har dreid seg om å avbilde virkeligheten. Som kurator Erlend Hammer skrev i forbindelse med Hols omfattende utstilling Midtkarriere retrospektiv på Haugar kunstmuseum i 2024 var det tidligere slik at: «you could easily judge an artist by their mastery of painterly technique. If it looks like the thing, it’s good art. Ane Mette Hol’s work definitely looks like the thing.»
Kunstnerskapet tar opp sentrale spørsmål i nyere kunsthistorie, ikke minst i kjølvannet av at den franske kunstneren Marcel Duchamp i 1917 stilte ut en flasketørker som skulptur, og på den måten åpnet opp for at et hvilket som helst objekt kan være et kunstverk. Ved å stille ut et objekt som ikke var bearbeidet av kunstneren, såkalte readymades, bidro Duchamp til en forståelse av kunst som ikke utelukkende er knyttet til form eller innhold, men i like stor grad til kontekst. Kunst kunne nå også stille spørsmål ved forholdet mellom original og kopi, skapt og funnet mening. I Ane Mette Hols kunstnerskap blir denne logikken langt på vei presentert på vranga.
Mot innsiden
I Drawing Internet har Hol satt seg fore å dokumentere en tidligere essensiell, men i dag kanskje etter hvert allerede mer historisk side ved sin egen praksis, hennes nettside. Denne lar seg ikke lenger oppdatere som tidligere, og kan nå også dermed bli til et historisk stivnet medium, erstattet av raskere, mer umiddelbare digitale flater.
At relasjonen mellom papiret og skjermen skulle bli et tema i Hols kunstnerskap var uunngåelig enn så lenge internett representerer den hittil mest omfattende forskyvningen vi har skapt i relasjonen mellom original og kopi. Kunstverk har alltid vært opphøyde objekter, gjenstander hvor verdien er forankret i at de er unike. Den historiske prosessen Hol har bearbeidet i sitt kunstnerskap endret seg radikalt i det øyeblikket vi fikk konstant tilgang til endeløse «kopier» av alt visuelt materiale i hele verden.
Kunstfeltet har ennå ikke helt evnet å tilpasse seg denne overgangen fra den postmoderne kunstens readymades til post-internetts konstante og simultane informasjonsstrøm. Den amerikanske kunstneren Kenneth Goldsmith har stilt spørsmålet om hvorvidt internett kanskje bør dokumenteres på papir.
Etter møysommelig arbeid kan Hols tidligere hyppig, og i senere år mer sparsommelig, oppdaterte nettside https://anemettehol.com/ igjen oppleves i sin originale form. Gjennom en serie på 18 skjermbilder fra nettsiden presenteres her et utvalg eldre verk og installasjonsbilder fra kunstnerens utstillingshistorie.
Følg Stormen kunst/dájdda på sosiale medier:
Instagram
Facebook